söndag, februari 05, 2012

Julia Caesar: Jag tänker ofta på Winston


"Han dog 1965, just när Europa hade återhämtat sig efter andra världskriget och stod berett att kasta sig in i nya galenskaper. Jag saknar honom. Jag sörjer att han är död. Vi hade behövt honom nu. Vi hade verkligen behövt honom nu.
 "Jag sitter på ett hotellrum någonstans i Europa och ser “The Gathering Storm” (2002) en film om Winston Churchill under åren närmast krigsutbrottet 1939, medan stormen passande nog rasar utanför. Och jag känner igen alltihop. Förnekandet av realiteter. Lögnerna. Ränksmidandet. Kampen för att få människor att se det uppenbara. Mobbandet av den som vågar säga sanningen.
Redan i tjugoårsåldern blir Winston Churchill medveten om vad islam innebär. I sin bok “The River War” (1899) skriver han:
”Religionen förlamar den sociala utvecklingen för dem som följer den. Ingen starkare bakåtsträvande kraft finns i världen.”
"Om någon enskild person ska hedras för att ha räddat den kristna europeiska civilisationen från katastrof är det Winston Churchill (1874-1965)
 Läs hela Söndagskrönikan av Julia Caesar på eminenta Snaphanen

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." Winston Churchill

/Fröken Sverige - 6 år i svenska folkets tjänst
Nu också på Twitter: http://twitter.com/@frokensverige

Inga kommentarer: