onsdag, december 09, 2009

- Är danska julgranar på klimattoppmötet en kränkning av muslimer?

Fritt översatt från Dansk Folkepartis pressmeddelande:

Dansk Folkepartis vice partiledare, Peter Skaarup, är arg över nyheten om att deltagarna vid klimattoppmötet i Bella Center nu ska skonas från synen av julgranar, på grund av att dessa blir betraktade som stötande och inte "politiskt neutrala". Han har nu bett utrikesminister, Per Stig Møller, att komma till frågestunden på onsdag i Folketinget (danska riksdagen) för att svara på om han delar FN´s åsikt om danska julgranar.

- Det är ju helt grotesk. att man tackar nej till att få sponsrat en skog av danska Nordmannsgraner, som man kunde sätta upp vid Bella Centre och få en vacker symbol på danskheten och det land som trots allt är värd för klimattoppmötet. Med ett förbud mot julgranar, så verkar det lite som om FN har hyrt in sig i Danmark, som det var ett församlingshus där inte har respekt för hyresvärden, säger Peter Skaarup.

Enligt uppgift så skulle de gröna träden kunna uppfattas som en provokation mot de muslimska deltagarna vid mötet, och att FN lägger stor vikt på att på att skapa ett "neutralt intryck" på mötet. Peter Skaarup har svårt att förstå på vilket sätt julgranarna skulle kunna kränka de muslimska gästerna.

Han påpekar även att
Nordmannsgraner är en av de träsorter, som har varit bäst på att tackla klimatförändringar. Trädet binder en större del CO2 än de flesta andra träd. Det skulle därmed vara en annan självklar anledning till att ha en liten skog med julgranar utanför Bella Centret under toppmötet, säger Peter Skaarup

-Om jag var på toppmöte i Kairo under ramadan eller någon annan muslimsk högtid, så skulle jag förvänta mig att jag kunde se det i staden. Jag skulle ta det som en möjlighet att uppleva den kulturen och det land, som jag var gäst i. Och i varje fall, så skulle jag inte förvänta mig att man lät bli att fasta, kalla till bön från minareter och inte heller skulle jag be kvinnorna ta burkan av i närheten av mötescentret, för att det var kristna mötesdeltagare i landet. Jag tvivlar också i högsta grad, på att den muslimska världen skulle acceptera det, säger Peter Skaarup och ser fram emot utrikesministerns svar.


Dansk Folkeparti

P, P, P, P, P, P, VG, VG, VG, VG, VG. VG, GP, GP, GP, GP

Afrikansk opprør mot hemmelig dansk klimaforslag

/Fröken Sverige

http://sv-se.facebook.com/people/Froken-Sverige/100000522671925

Inga kommentarer: