fredag, maj 01, 2009

Nima: Omar har gjort mig till islamofob


"När poeten Mohamed Omar kom ut som ”radikal islamist” trodde jag i min enfald att han – efter att ha visat stöd för Irans dikatur och extremistiska Hamas – skulle hamna i kylan. Omar själv trodde att han skulle tystas av ”Israels advokater”.

Yeah right. Sedan dess har Omar fått låna megafoner till höger och vänster: av Aktuellt, tv-programmet Existens, Skånska dagbladet och senast Aftonbladet Kultur.

Detta trots tvivelaktiga kommentarer om Förintelsen, folkmordet i Darfur och massakern i Kambodja.

Detta trots föraktfulla kommentarer om exiliranier som ”berikar sig på svenska bidragspengar”.

Detta trots kommentar om bloggaren Oskorei, skribent för Nationaldemokraternas (!) partitidning, som Omar anser vara ”klartänkt och kunnig”!

Vissa säger att obekväma åsikter måste få ventileras, men hur ofta anser de att en nationaldemokrats obekväma åsikter ska luftas i media? Vi har yttrandefrihet, men media har också vissa gränser gällande moralisk kompass och intellektuell hederlighet.

Läste en artikel i Aftonbladet Kultur, bara två dagar efter att Omar i samma tidning hade kallat feminism och homosexualitet för ”sjukdomar”. Skribenten hade ”lättare att förlika” sig med Ahmadinejad (!) och Omar än författaren Carina Rydergs reaktion – hon hade kritiserat Omar veckan innan – som han kallade ”imperialistisk”.

Man baxnar: Carina Rydberg förtjänar alltså mer kritik än Ahmadinejad som låter folk hängas från lyftkran på offentlig plats!

Jag är förbannat trött på denna konstanta motvilja att reagera mot islamism. Nog är nog. Nyligen diskuterade FN på fullt allvar ett förslag som skulle förbjuda islamkritik. Jag vägrar låta mörkermäns propaganda stå oemotsagd.

Omar blev radikal islamist. Jag får väl bli islamofob.

Nej, inte muslimofob. Fördomar och oschyst beteende mot muslimer är absolut förkastligt. Och jag har fortfarande noll sympati för SD och dess värderingar.

Men ja, jag anser islam vara en anstötlig ideologi och ja, jag är rädd för effekterna den har på samhället… alla samhällen. Så jag antar att ”islamofob” i ordets logiska betydelse är den rätta termen.

Jag har under lång tid låtit detta ämne vara, men nu är det dags att ta bladet från munnen och inte backa för någon kontrovers. Precis som sina abrahamitiska föregångare platsar inte islam på 2000-talet. För varje intervju som görs med Omar och varje gång en svensk kulturskribent ser mellan fingrarna på islamismens brott kommer jag – utan hat och med argument – berätta varför islam är en föråldrad ideologi som världen skulle må bättre utan.

Har du problem med det? Mejla inte mig: Mohamed Omar made me do it.

"

Krönikan hittar du på City.SE

Relaterade blogginlägg på Nimas blogg:
http://nordicdervish.wordpress.com/2009/04/27/kolumn-8/

/Fröken Sverige

Inga kommentarer: