söndag, september 21, 2008

Massiv poliskritik mot egna insatsen i Malmö

"Polisen fick inte ingripa när demonstranterna begick brott rakt framför näsan på dem. Nu får ledningen massiv kritik från de egna leden. "

"
– Det vi gjorde var tjänstefel, säger en polis som arbetade vid demonstrationen. "

"
När demonstranterna krossade SEB:s rutor och sprang in på banken tvingades poliserna att bara titta på. Likaså när de själva attackerades med flaskor och gatsten. Man ville stoppa skadegörelsen, men fick inte för sina chefer.

– Vi ska upprätthålla lag och ordning, men här tvingades vi stå och titta på medan demonstranterna begick flera grova brott. Det är åt helvete, säger en polis som inte vill gå ut med sitt namn eftersom han är rädd att förlora sitt arbete inom Skånepolisen. "

"– Vi är nöjda med hur det gick, säger kommenderingschef Håkan Jarborg."

Sydsvenskan

Där ni också kan läsa kommentarer som dessa:

"instämmer med delta-kollegan

Min yrkesdröm var att bli polis och skydda folket från brott. Men sen igår kväll fick jag en tankeställare. Jag stod där medan brotten begicks framför mina ögon och fick inget göra. Vår yrkesroll kränktes fullständigt av våra chefer. Och nu kommer jag fundera stort om jag har att göra inom den svenska polisen - jag får inte göra det jag är utbildad för."


"När politiker som Ilmar (s) och Annelie (v) tar beslut om att ta hit 20000 kommunister och Polisen får order att inte "försvara" Malmö. Vad skall vi medborgare göra? Det är kanske dax att vi Malmöbor tar lagen i egna händer.... någon måste försvara Malmö...

Rickard Hansson (m) - Malmö 2008-09-20 21:04"

"Vi bara stod där..........

Ordern vi fick var att inte ingripa, men när sedan flertalet i mina, och mina kollegors ögon, grova brott utspelade sig precis framför oss så fick vi inte göra något. Det kom till och med en order om att ryttarna skulle avlägsna sig från en sidogata bara för att demonstarnterna sagt till våra dialogpoliser att dem kände sig provocerade av deras, ryttarnas, närvaro! Ordern utfördes dessutom..hitresta ligister ställer upp riktlinjerna..och vi polisen tittar på! Inga mer Deltakommenderingar för mig!

En ytterst besviken Delta-polis - Malmö 2008-09-20 20:55"


"Jag, en vanlig Polis somvar på plats

Vill be Malmöborna om ursäkt för mina chefers agerande inatt. En ny strategi hos polisinsatsledningen är att AVAKTA, detta ord fick de flera hundra poliser i sina öron många många gånger. Tro mej kära Malmöbor, detta är inte sista gången som Malmö blir utsatt för våldtäkt. Det är fritt fram nu. Alla poliser på plats ville agera, men fick stränga order om att ej blanda sig, utan AVAKTA. Idag är det en stor demonstration, jag ska jobba och med största sannolikhet AVAKTA. "

"Det är för jävligt"

Detta är sorglig läsning! Uppenbarligen ska polisen stå och hålla käften när kommunisterna/vänsterextremisterna förstör Malmö.

Är detta ­Håkan Jarborg-Eriksson och andra polischefers egen idé eller kommer det från den politiska ledningen?

Detta är en SKAM!

City:

"Det innebär att ESF-besökarna ska mötas med dialog och en mjukare framtoning.

– Två poliser i båtmössa är bättre än en hel samling i hjälm, säger ­Håkan Jarborg-Eriksson.

Inte heller blir det några skällande hundar i frontlinjen, eller stora sköldar och långa baton­ger.

– En sak vi lärt oss är att polisen själv kan orsaka oro och problem genom de signaler vi sänder ut. "

Civilklädd dansk polis störde insatsen

Har ni några åsikter om händelsen? Kommenderingschef Håkan Jarborg kan ni maila på: hakan.jarborg@skane.police.se

/Fröken Sverige

Inga kommentarer: