torsdag, augusti 21, 2008

Imam förstörde ett barns begravning

"För en vecka sedan begravdes ettårige David på Landskrona kyrkogård. Ceremonin slutade med ett stort bråk vid en öppen kista. "

"Landskrona. David Reza blev bara drygt ett år gammal. Efter en kort tids sjukdom dog han på Lunds lasarett 29 juli i år. Redan på sjukhuset började föräldrarna diskutera hur de ville ha begravningen. Carina är kristen och Monir muslim. De har varit tillsammans i tretton år och att någon av dem skulle konvertera till den andres religion har aldrig varit aktuellt. Därför kändes det naturligt för dem att välja en ceremoni med inslag från bådas religioner."

".... Fekri Hamad, en imam i Landskrona.

– Han frågade mig hur ofta jag bad, varför min fru inte hade konverterat till islam och annat som inte hade med begravningen att göra, säger Monir.

Imamen ville ha betänketid, men till slut bestämdes att Britt Marklund skulle hålla i samlingen i kyrkan och Fekri Hamad i ceremonin på kyrkogården.

Inne i kyrkan gick allt enligt planerna.

– Det var så vackert, säger Carina.

– Orgeln spelade Bröderna Lejonhjärta, alla sjöng och vänner läste textstycken. Monirs släktingar förstod varför vi hade behövt två veckor för att förbereda allt.

Efter stunden i kyrkan samlades sällskapet på den muslimska delen av kyrkogården. Något försenad dök imamen upp, iklädd jeans och luvtröja. Utan att presentera sig inledde han bönen. När kistan skulle sänkas ner frågade han, på arabiska, om pojken låg på rätt håll och bad sedan att kistan skulle öppnas.

– Jag hörde folk säga ”herregud, det är bara en liten pojke”, berättar Monir.

– När imamen såg sakerna vi lagt bredvid David blev han arg och sa att vi gjorde Gud förbannad. ”Ni syndar, Gud kommer aldrig att förlåta er”, skrek han."

Läs hela artikeln på HD


Tack Zimona och alla andra som tipsat!

Jag har aldrig fått ett och samma tips av så många läsare innan, som just denna historia. Men jag förstår att den berör. Den berör mig med. Det är fruktansvärt att utsätta sörjande människor för detta!


Totalt respektlöst och visar med all tydlighet att islam (jag skrev INTE muslimer - utan ISLAM) INTE har i Sverige att göra - i alla fall inte förrän det moderniserats om 1000 år, eller så. Men innan dess har det nog förstört sig själv.

Det är det tack och lov redan på god väg att göra.

Inga kommentarer: