onsdag, december 12, 2007

Hon lever för att rädda liv

Sara Mohammad är hotad till livet men vägrar vara tyst. Inte ens de hundratals hon räddat livet på vet vad hon egentligen heter. Om hennes riktiga identitet avslöjas skulle hon hamna i fara. Hon kallas Sara Mohammad – människorättskämpe. – Jag blir glad av det jag gör, säger hon. Historien om den Svenska Hjälten Sara Mohammad började i Irak. Hon var 17 år gammal när hennes bror satte ett gevär mot hennes huvud: ”Gift dig eller dö.”

– Han sa att det skulle vara lika lätt för honom att mörda mig som att dricka ett glas vatten.

Brodern hade valt en man till henne, äldre och enögd. Sara fick tre chanser. Två gånger sa hon nej och slogs medvetslös. Den tredje gången sa hon ja. Dagen efter, när bröllopet skulle stå, rymde Sara

Mattias och Nadira vågar sig inte ut
Nadira, 22, och Mattias, 26, har levt instängda i en lägenhet i två år. De få timmar de vågar sova gör de det med kniv. –Först nu när vi träffat Sara känner jag att det finns hopp, säger Nadira. Nadira och Mattias är slitna. Två år under konstant dödshot är nära att knäcka dem. Nadira misshandlades av sin pappa under hela sin uppväxt. När hon förälskade sig i Mattias eskalerade helvetet.

Pappa sa att min man måste bli muslim och att jag skulle leva som hemmafru med slöja. ”Annars ska ditt liv bli ett helvete. Jag dödar dig.”

Nadira och Mattias tvingades fly. De gömdes och fick skyddade identiteter.Men pappa hittade oss nästan direkt. Sedan dess har vi varit ständigt förföljda av personer i min pappas kontaktnät, säger Nadira.

–De sparkar på dörren och kastar stenar på våra fönster, spottar på mig på gatan och skriker ”din jävla hora”.

Hoten har gjort att de knappt vågar gå ut. De kan inte sova, inte träffa vänner. Vi har kontaktat myndigheterna flera gånger men de tar oss inte på allvar.

Läs även nedan i anslutning till artikeln
Hoten mot Per: ”Du ska dö inom tio år”
Sanna våldtogs – nu jagas hon av släkt

AB

Inga kommentarer: