tisdag, november 27, 2007

S-toppar vill utvisa hitsmugglad

" Två tunga s-politiker, Ilmar Reepalu och Göran Johansson, vill utvisa flyktingar som smugglats in i Sverige. Ilmar Reepalu, kommunstyrelsen ordförande i Malmö, anser att flyktingar som smugglas till Sverige över Öresundsbron i enlighet med EU:s så kallade Dublinförordning bör skickas tillbaka till Danmark.

Reepalu menar att de statliga myndigheter som bevakar våra gränser är för flata och att Sverige bör införa samma typ av gränskontroller som finns i andra europeiska länder. – Dublinförordningen borde tillämpas av tull och polis vid Lernacken. De som smugglas hit bör skickas till det land de senast kom ifrån för en asylprövning där, säger Reepalu. Han ser inga hinder för någon att söka asyl på laglig väg. "

" – Jag förstår inte vad bekymret skulle vara att ta sig till EU på ett lagligt sätt. Om jag kommer som flykting, så tar jag mig från ett land och söker asyl i ett annat, jag har mina handlingar med mig och söker asyl. Jag förstår inte varför det här skulle gå via organiserade, kriminella organisationer.

Göran Johansson (s), kommunstyrelsens ordförande i Göteborg, vill utvisa alla som smugglats in i Sverige. - Om det är uppenbart att man är hitsmugglad - då får man åka tillbaka igen, säger Göran Johansson till GT/Expressen.Han grundar sitt resonemang på att många av de runt 20 000 irakier som väntas komma till Sverige i år kommer hit illegalt, inte sällan med hjälp av smugglare, enligt uppgifter från polis och Migrationsverket."

Läs mer i Sydsvenskan

Inga kommentarer: