lördag, juni 09, 2007

En eloge till svenska banker!

"Utländska banker, som Islamic Bank of Britain, funderar på att locka till sig svenska muslimska kunder.

Bland svenska banker finns inget intresse för att utveckla islamanpassade banktjänster."

"I den internationella bankvärlden är muslimska produkter den kanske snabbast växande sektorn. Men svenska banker har inte hakat på.
Mahmoud Aldebe, ordförande för 70 000 medlemmar i Sveriges muslimska förbund, har svårt att förstå varför.
- Vi har haft kontakter med Ikano, Nordea och Swedbank för att diskutera möjliga lösningar, men det finns inget större intresse, säger Mahmoud Aldebe."

Inom försäkringsbranschen har intresset varit större för de muslimska konsumenterna. Folksam har samarbetat med Sveriges muslimska förbund i fem år. Företagets sakförsäkringar och begravningsförsäkring har prövats och godkänts av det Europeiska rådet för fatwa och forskning.

Läs mer i GP

Jag flyttade mina försäkringar från Folkskam, när jag läste om detta samarbete för några år sen. Så nu glädjer det mig att läsa, att jag fortfarande i alla fall kan lita på att min bank INTE islamanpassat sig!

Men gör de det - så byter jag direkt!

Inga kommentarer: