fredag, april 06, 2007

Flaggan portad i skolan




"13-årige Alexander Eriksson i Råneå får inte vara i klassrummet när han har sin Sverigetröja på sig.
Tröjan har svenska flaggan på framsidan och ett utdrag av nationalsången på baksidan.
- Vi har haft en våg av sådana här tröjor med direkt koppling till främlingsfientliga föreningar och organisationer, säger Louice Stridsman, vikarierande rektor vid Råneåskolan.


Det var för en vecka sedan som 13-årige Alexander Eriksson kom till Råneåskolan i sin nya svarta huvtröja. På framsidan är ett tryck med svenska flaggor och texten "Sverige mitt fädernesland" och på baksidan ett utdrag av nationalsången. En bit in på dagen blev Alexander ombedd att ta av sig tröjan.
- Läraren sade att jag skulle ta av mig tröjan eller vända den ut och in. När jag inte gjorde det fick jag gå ut ur klassrummet, säger Alexander Eriksson."

Läs mer i Norrbottens Kuriren

Och vill ni köpa denna tröjan, så gör ni det på NoShame.se

Maila gärna skolan och tala om vad ni tycker: Rektor Louise Stridsman: STL12@edu.lulea.se, skicka även en kopia till: raneskolan@edu.lulea.se , så att inte mailen "råkar försvinna" hos rektorn.

Kan de "försvinna" hos Regeringen och UD, så kan de försvinna överallt.



/Fröken Sverige

Inga kommentarer: