söndag, februari 12, 2006

......jag skäms......

"Sverige lämnar Danmark i sticket.Danmark och statsminister Anders Fogh Rasmussen har fått stöd från EU, USA och flera västländer. Men från svenskt håll är det skamligt tyst. (Artikeln publicerad i Sydsvenska Dagbladet lördagen 11 februari) I nöden prövas vännen, säger ordspråket. Gäller det Danmark också? Danmark och den danska regeringen befinner sig just nu i en extremt utsatt position. Kanske befinner sig Danmark i landets mest svårhanterliga, bisarra och riskfyllda utrikespolitiska situation under hela efterkrigstiden. I detta läge kan man fråga sig: Hur god vän till Danmark är egentligen Sverige? Ordspråket om vännen som prövas i nöden gäller i högsta grad vårt eget land..."

Så skriver Carl B Hamilton ...
...läs resten här

Jag håller med Carl B Hamilton....hur kan vi lämna Danmark i sticket på detta sätt? Jag skäms jag med....kommer jag någonsin kunna säga: "Jag är svensk", utan att skämmas? Utan att känna att jag behöver förklara....

Inga kommentarer: